Inbound Marketing Automation: wat is het?

Inhoudsopgave

Met Inbound Marketing Automation is het je doel om geautomatiseerd websitebezoekers, leads en klanten te genereren. Dit doe je door gebruik te maken van bijvoorbeeld een SEO strategie.

Het tegenovergestelde van inbound marketing is outbound marketing. Voorbeelden hiervan zijn Facebook-advertenties, tv-reclame en billboards.

Inbound marketing, wat is dat dan?

Inbound marketing zorg ervoor dat je doelgroep op jou afkomt. Het voordeel: personen zijn bewuster van hun behoefte en zijn op zoek naar jou, in plaats van dat jij personen ”stoort” met een advertentie.

Hoe inbound marketing toe te passen?

Het toepassen kan op verschillende manieren, maar de populairste is het werken met een SEO strategie. Zo kan je ervoor kiezen om een contentplan te maken, zoekgerichte bezoekers uit Google te ‘veroveren’, om vervolgens een actie te laten ondernemen op jouw website.

Op korte termijn kan inbound marketing veel geld kosten, lang duren met weinig resultaat of zelfs frustrerend zijn. Gevolg: marketeers/eigenaren stoppen en gaan op zoek naar de de ‘quick-wins’, zoals social media marketing.

Het nadeel hiervan is dat je niet werkt aan een langer termijn strategie. Aan de andere kant kan je goed bouwen aan je naamsbekendheid via social media marketing, met als gevolg dat mensen jouw merknaam zoeken. Enerzijds goed voor je SEO en daarbij doe je aan inbound marketing ­čÖé

Inbound Marketing Automatiseren

Dan de dringende vraag: hoe automatiseer ik mijn inbound marketing?

Dit kan op vele manieren, maar wij maken een concreet stappenplan.

  1. Maak een waardevolle landingspagina waar je vraag antwoord geeft op een specifieke vraag. Zorg ervoor dat je minimaal 2.000 woorden gebruikt, rijke content toevoegt (plaatjes, video’s etc) en dat je een probleem oplost
  2. Bied hier een oplossing in ruil voor een e-mail adres. Denk aan whitepaper waarin je bijvoorbeeld een stappenplan geeft om probleem X op te lossen
  3. Zorg dat deze personen in een e-mail flow belanden waarin zij kennis maken met jou(w) (bedrijf). Hier bied je nog meer waarde (in deze blog geven we een uitgebreide uitleg)
  4. Zorg dat je een onweerstaanbaar aanbod aanbiedt in je e-mail flow. Met dit product los je het probleem op, waarom je abonnee is ingeschreven op jouw e-maillijst. Hier kan je gebruik maken de beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini. Deze vind je in het filmpje hieronder
Beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini

Inbound Marketing Automation in een notendop

Hierboven hebben wij een korte uitleg gegeven hoe jij marketing automation kan inzetten in combinatie met inbound marketing. Start hiermee, voordat je lastigere en verdere stappen gaat ondernemen.

Heb je een vraag of wil je meer toelichting? Laat het dan even weten in een reactie onder deze post.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Op de hoogte blijven van de laatste blogs?

Ontvang dan altijd een melding en de laatste tips

Bekijk onze andere blogs

Inbound Marketing Automation
Marketing Automation

Inbound Marketing Automation: wat is het?

Met Inbound Marketing Automation is het je doel om geautomatiseerd websitebezoekers, leads en klanten te genereren. Dit doe je door gebruik te maken van bijvoorbeeld

Starten met Marketing Automation
Marketing Automation

Wil jij starten met Marketing Automation?

Je hebt onderzoek gedaan naar marketing automation en wilt graag starten. Maar waar begin je? In deze blog geven wij (maar) een voorbeeld, zodat jij