Wil jij starten met Marketing Automation?

Inhoudsopgave

Je hebt onderzoek gedaan naar marketing automation en wilt graag starten. Maar waar begin je? In deze blog geven wij (maar) een voorbeeld, zodat jij zelf direct kan starten.

Starten met Marketing Automation

Het starten met marketing automation hoeft niet moeilijk te zijn. Je kan bijvoorbeeld beginnen met het maken van een e-mail funnel. Er zijn vele tools, als ActiveCampaign of Klaviyo, die jou de mogelijkheid geven om een automatisering te maken.

Marketing automation in MailBlue

Het doel met marketing automation is om geworven leads uiteindelijk klant te maken, door gebruik te maken van marketing automation software. Dit kan dus bijvoorbeeld door het bovenstaande voorbeeld gedaan worden, maar er zal tal andere oplossingen. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld HubSpot of Copernica.

Hoe start ik met marketing automation?

Wij combineren marketing automation vaak met meerdere systemen. Hieronder geven wij een praktische stappenplan die jij ook kan toepassen.

Leads verzamelen

Je kan pas je marketing automatiseren als je leads hebt. Oftewel: mensen die geïnteresseerd zijn in een van jouw diensten. En hoe verzamel je leads? Door op een zo’n laagdrempelige manier mensen kennis met je te laten maken. Dit kan je doen door bijvoorbeeld iets gratis aan te bieden: een e-boek, video cursus, kortingscode etc. Dit ‘kennismakings’-product breng je bij mensen onder de aandacht via Google Ads, Facebook Ads, je blog etc. Wanneer mensen hun e-mailadres hebben achtergelaten begint de marketing automation direct al, namelijk op de bedankt pagina. Iedereen die een aanvraag heeft gedaan, in dit geval op jouw gratis weggever, ‘redirect’ je meteen naar je bedanktpagina.

De bedanktpagina

Eenmaal op je bedanktpagina aangekomen doe je mensen een aanbod, die ze in principe niet af kunnen staan, maar wel wat geloofwaardig is. Hier bied je dus geen product van €2.000,- voor €20,- aan. De kans is groot dat mensen je ongeloofwaardig vinden of zelfs denken: hij/zij houdt mij voor de gek.

Het product/dienst dat je aanbiedt op de bedanktpagina zorgt ervoor dat mensen kennis met je kunnen maken. Het doel is van dit product is niet om winst te maken, maar puur om met jou in contact te komen of door een van jouw producten te gebruiken.

Voorbeeld: Ben je een coach en vraag je normaliter €100,- per uur? Laat mensen dan nu voor €40,- met jou een skypecall inplannen. Aan het eind van dit gesprek kan je mensen natuurlijk weer door plannen voor het volgende gesprek.

Op deze pagina kan je een countdown timer neerzetten, zodat je schaarste creëert. Als je zegt dat mensen 24 uur de tijd hebben om kennis met je te maken voor het ‘no-brainer’ aanbod, zorg er dan ook echt voor dat dit 24 uur is. Dit zorgt ervoor dat je geloofwaardig bent en je laat zien dat je geen trucjes wilt uithalen om iemand bij je te laten kopen.

Door naar de funnel

De marketing automation begint nu echt, maar je hebt al een goede stap gemaakt met de bedanktpagina. Ga maar eens voor jezelf na: hoe vaak krijg jij een aanbod op een bedanktpagina, bijna nooit, toch?

Iedereen die jouw gratis product/dienst heeft aangevraagd, is geïnteresseerd, anders zouden ze het immers niet aanvragen. Het is lastig om een product/dienst aan mensen te verkopen, als je product wat duurder is. Een aankoopbeslissing voor een nieuwe laptop is vaak groter dan voor een zak chips. Waarom? Onder andere omdat de prijs duurder is.

In dit geval wil je marketing automation (e-mail marketing) gebruiken voor de volgende twee doelstellingen: 

  1. bezwaren wegnemen
  2. leads overtuigen

Door een automatisering is te stellen, zorg je ervoor dat je top-of-mind blijft bij je lead. Hoe vaak gebeurd het dat mensen zich ergens voor inschrijven en na 5 maanden pas een eerste e-mail van dat ene bedrijf krijgen? Te vaak! Gevolg? Je denkt waarschijnlijk: wie is dit? En het volgende dat je doet is uitschrijven. Daar gaat je lead waar je zoveel moeite voor hebt gedaan (en wat je geld heeft gekost: euro’s of tijd). 

Door een automatisering te maken kan je mensen niet vergeten te mailen: het wordt namelijk automatisch gedaan!

Wat zet ik dan in mijn marketing automation funnel?

In deze e-mail reeks zet je verschillende content neer. Om je een paar handvatten te geven:

  1. Laat mensen kennismaken met de persoon/het bedrijf achter het product
  2. Geef mensen meer waarde (redenen) om je product/dienst af te nemen
  3. Neem bezwaren weg en laat inzien wat het voor mensen betekent als ze NIET jouw product/dienst kopen

Soms kan een lead overtuigt zijn na 4 e-mails, sommige leads hebben 40 e-mails nodig.

Marketing Automation op orde brengen

Eigenlijk zijn er drie dingen die je na deze blog direct moet doen

  1. Geef iets gratis weg aan jouw doelgroep (wat naadloos op hun behoeften aansluit) en vermarkt dit via advertenties/blogs/video
  2. Zorg dat je bedanktpagina en e-mail marketing gereedt staat
  3. E-mail deze doelgroep in ieder geval elke week, minimaal voor een jaar (dat zijn dus naast je automatisering 52 e-mailtjes)

Mis je nog iets?

Ben je benieuwd hoe wij dit in de praktijk toepassen of heb je een andere vraag? Laat dan een reactie achter met wat je wilt weten. 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Op de hoogte blijven van de laatste blogs?

Ontvang dan altijd een melding en de laatste tips

Bekijk onze andere blogs

Inbound Marketing Automation
Marketing Automation

Inbound Marketing Automation: wat is het?

Met Inbound Marketing Automation is het je doel om geautomatiseerd websitebezoekers, leads en klanten te genereren. Dit doe je door gebruik te maken van bijvoorbeeld

Starten met Marketing Automation
Marketing Automation

Wil jij starten met Marketing Automation?

Je hebt onderzoek gedaan naar marketing automation en wilt graag starten. Maar waar begin je? In deze blog geven wij (maar) een voorbeeld, zodat jij