Inhoudsopgave

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (search engine optimization). Het doel met SEO is om zo veel mogelijk ‘gratis’ bezoekers naar je website te krijgen, zodat je deze bezoekers uiteindelijk kan converteren naar betalende klanten.

SEO: On Page en Off Page

SEO bestaat globaal uit twee verschillende vormen: on page en off page seo. Hieronder leggen we in een notendop uit wat bij elk soort SEO hoort.

On page SEO

On page seo heeft te maken met factoren waar je invloed op hebt. Hieronder een paar voorbeelden op het gebied van inhoud (content).

  • Kwaliteit: Hoe zijn je teksten geschreven en wat is de kwaliteit van je content?
  • Onderzoek: Heb je onderzoek gedaan naar verschillende ”keywords”? Is er überhaupt zoekvolume op woorden waar je op gevonden wil worden? Tip: een gratis tool die je kan gebruiken is Ubersuggest.
  • Woorden in je tekst: Laat je deze woorden ook daadwerkelijk terugkomen in je teksten? Om deze pagina zie je bijvoorbeeld het woord ”SEO” regelmatig terugkomen.
  • Is je blog/pagina ‘vertical’: maak je naast tekst ook gebruik van video, giphy’s of andere visuele content?
  • Antwoorden: geven je teksten antwoord op de vragen van gebruikers?

Verder kan je on page scoren door een goede structuur neer te zetten.

  • Kunnen de zoekmachine’s je pagina’s vinden? Een handige tool die je hiervoor kan gebruiken is Google Search Console.
  • Is je website Mobile First? Over het algemeen wordt er steeds meer gezocht via mobiel. Het is dus van belang dat je website er zowel op pc en tablet, ook op mobiel strak uitziet.
  • Zorg dat je geen dubbele content op je website hebt staan.
  • Laadt je website snel genoeg?
  • Hoe is je website URL structuur opgebouwd? De URL van deze pagina is bijvoorbeeld logisch opgebouwd. ”Wat is SEO” hoort onder de categorie SEO.
  • Draait je website op een veilige server? Maak je gebruik van HTTPS?

Ten slotte kan je optimaliseren op het gebied van HTML

  • Maak je gebruik van H1, H2, H3 etc. koppen?
  • Heb je een ‘metadescription’? Hieronder zie je een afbeelding met een voorbeeld

Metadescription voor betere vindbaarheid op het zoekwoord: Webdesign Langedijk

Al wil je stappen maken met je zoekmachine optimalisatie, raad ik je aan om in ieder geval de bovenstaande punten goed op orde te hebben.

Off page SEO

De tegenhanger van on page, is off page. Op deze factoren heb je minder invloed. Hieronder geef ik je een paar voorbeelden.

  • Ben je een autoriteit? Linken andere websites naar jouw website?
  • Wat is je ‘bounce rate’? Blijven mensen lang op je website of zijn ze binnen no-time weg? Dit kan onder andere komen door een trage website of door slechte ‘copywriting’.
  • Wordt je content gedeeld via social media?
  • Blog je op andere websites, zodat je een backlink naar je eigen website kan plaatsen?

UXO

In het SEO landschap bestaat er steeds meer een verschuiving naar UXO: user experience optimization. Oftewel: schrijf niet meer voor de zoekmachine, maar voor de beste gebruikerservaring.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Op de hoogte blijven van de laatste blogs?

Ontvang dan altijd een melding en de laatste tips

Bekijk onze andere blogs

Inbound Marketing Automation
Marketing Automation

Inbound Marketing Automation: wat is het?

Met Inbound Marketing Automation is het je doel om geautomatiseerd websitebezoekers, leads en klanten te genereren. Dit doe je door gebruik te maken van bijvoorbeeld

Starten met Marketing Automation
Marketing Automation

Wil jij starten met Marketing Automation?

Je hebt onderzoek gedaan naar marketing automation en wilt graag starten. Maar waar begin je? In deze blog geven wij (maar) een voorbeeld, zodat jij